جستجو

تبلیغات


    تبلیغات شما در اینجا

ژنرال های سینمای ایران

    هفته نامه مثلث - شایان ربیعی: سینمای موج نو در ایران عمدتا با نام چند فیلم و چند کارگردان مطرح شناخته می شود اما واقعیت این است که پنج بازیگر مطرح سینمای موج نو، عزت الله انتظامی (آقای بازیگر)، محمد علی کشاورز (پدرسالار)، داود رشیدی (آقای تئاتر)، علی نصریان (بزرگ آقا) و جمشید مشایخی (کمال الملک سینما) در شکل گیری سینمای موج نو اگر تاثیری بیشتر از کارگردان های صاحب سبک ایرانی در آن زمان نداشته باشند، حتما تاثیرشان کمتر هم نبوده است. در این پرونده زمینه های اثرگذاری این پنج ژنرال را بر شکل گیری سینمای موج نو بررسی می کنیم.

    زمان زیادی طول کشید تا در کنار فیلمفارسی های دهه چهل و پنجاه، سینمای تازه ای در ایران ابراز وجود کند و چشم و هوش مخاطبان ایرانی سینما را برباید. ریشه های این سینمای جدید که به «موج نو» معروف است، در اوایل دهه چهل و با فیلم هایی همچون «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری، «جلد مار» ساخته هژیر داریوش و «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان شکل گرفت. این سه فیلم که در واقع «از خلاف آمد عادت، کام طلب کردند»، در واقع واکنش فیلمسازان جدید و روشنفکری بود که در مقابل الگوهای تولید فیلمفارسی ایستاده بودند.

    اما پس از ساخت این فیلم ها گویی راه تازه ای در سینما باز شده بود. کارگردانان جوان دیگر که تعریف متفاوتی از سینما و کارکرد آن داشتند، فیلم های متفاوت تر ساختند و جریان موج نو سینمای ایران، به شکل منسجم تر و شکیل تری راه افتاد.
     

    ژنرال های سینمای ایران؛ پنج منهای یک


    این مطلب تا کنون 27 بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ شنبه 10 مهر 1395
    منبع
    برچسب ها : سینمای ,فیلم ,سینما ,ساخته ,گیری سینمای ,
    ژنرال های سینمای ایران

تبلیغات


    Ads

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز سه شنبه 5 ارديبهشت 1396

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر